Barn och utbildning (11)
-
Anmälan om inflyttning till kommunen eller ansökan om byte av skola
Ska ni flytta till Ovanåkers kommun eller vill du ansöka om skolbyte?
-
Anmälan om lovfritidsplats
Här kan du ansöka om fritidsplats vid lov under läsåret ( 1 augusti - 30 juni).
-
Ansökan inackorderingsstöd gymnasieelever
Är du förstahands mottagen på din gymnasieskola samt bor på studieorten som ligger minst 4 mil bort från din folkbokföringsort har du rätt till inackorderingsbidrag.
-
Ansökan om busskort/ resebidrag för gymnasieelever
Här kan du söka busskort om du går i gymnasiet och har minst 6km till skolan.
Här kan du söka resebidrag om du har längre än 4 km till närmaste busshållplats.
-
Ansökan om skolskjuts för anpassad gymnasieskola
Ansökan om skolskjuts för elever i anpassad gymnasieskola (16-20 år) ska göras i första hand via e-tjänsten.
Gäller ansökan vid växelvis boende gör båda vårdnadshavarna varsin ansökan från sin egna adress.
-
Ansökan om skolskjuts för förskoleklass, grundskolan och anpassad grundskola
Ansökan om skolskjuts för barn i förskoleklass, grundskola och anpassad grundskola ( åk F-9).
Vid ansökan under pågående läsår är handläggningstiden 1-6 veckor,Den som redan har ett beslut som sträcker sig över läsåret 24/25 behöver inte göra någon ny ansökan
Om eleven har ett Ung-i-Ovanåkerkort (åk 7-9) och nyttjar linjetrafik mellan hemmet och skolan behövs ingen ansökan om skolskjuts.
*OBS! Gäller ansökan vid växelvis boende gör båda vårdnadshavarna varsin ansökan från sin egna adress.
Ansökan om skolskjuts för barn i förskoleklass, grundskola och anpassad grundskola ( åk F-9).
Vid ansökan under pågående läsår är handläggningstiden 1-6 veckor,Den som redan har ett beslut som sträcker sig över läsåret 24/25 behöver inte göra någon ny ansökan
Om eleven har ett Ung-i-Ovanåkerkort (åk 7-9) och nyttjar linjetrafik mellan hemmet och skolan behövs ingen ansökan om skolskjuts.
*OBS! Gäller ansökan vid växelvis boende gör båda vårdnadshavarna varsin ansökan från sin egna adress.
-
Ansökan om stipendium till körkort
Stipendium till körkort för elev som genomfört gymnasieskolans vård- och omsorgsprogram.
Bakgrund Enligt kommunfullmäktiges beslut § 91 2019-09-23 framgår att stipendium till körkort går att ansöka om för ungdomar på gymnasieskolans vård- och omsorgsprogram. Stipendiet maximeras till 15 000 kr per person. Villkor för stipendiet är att den studerande uppnått godkända betyg efter genomförd utbildning och vid ansökningstillfället är folkbokförd i Ovanåkers kommun.
Möjligheten att ansöka om stipendium finns för de elever som erhållit godkända slutbetyg från gymnasieskolans vård- och omsorgsprogram från och med 2018.
Stipendium till körkort för elev som genomfört gymnasieskolans vård- och omsorgsprogram.
Bakgrund Enligt kommunfullmäktiges beslut § 91 2019-09-23 framgår att stipendium till körkort går att ansöka om för ungdomar på gymnasieskolans vård- och omsorgsprogram. Stipendiet maximeras till 15 000 kr per person. Villkor för stipendiet är att den studerande uppnått godkända betyg efter genomförd utbildning och vid ansökningstillfället är folkbokförd i Ovanåkers kommun.
Möjligheten att ansöka om stipendium finns för de elever som erhållit godkända slutbetyg från gymnasieskolans vård- och omsorgsprogram från och med 2018.
-
Förskola/fritidshem - ansökan om plats
Här ansöker du som vårdnadshavare om förskole- och fritidshemsplats på de kommunala förskolorna och fritidshemmen i Ovanåkers kommun för ditt barn, via vår e-tjänst .
I Ovanåkers kommun finns 3 enskilda förskolor i privat regi. Om du vårdnadshavare vill välja en av dessa förskolor kontaktar du Fria förskolan Framtiden direkt för att ställa barnet i deras barnomsorgskö. Kontakta då Erika Thalén, tfn 0271-224 00, www.framtiden.be
Här ansöker du som vårdnadshavare om förskole- och fritidshemsplats på de kommunala förskolorna och fritidshemmen i Ovanåkers kommun för ditt barn, via vår e-tjänst .
I Ovanåkers kommun finns 3 enskilda förskolor i privat regi. Om du vårdnadshavare vill välja en av dessa förskolor kontaktar du Fria förskolan Framtiden direkt för att ställa barnet i deras barnomsorgskö. Kontakta då Erika Thalén, tfn 0271-224 00, www.framtiden.be
-
Förskola/fritidshem - inkomstuppgift
Här registrerar du som vårdnadshavare ditt hushålls inkomstuppgifter, via vår e-tjänst .
Aktuella inkomstuppgifter ska lämnas minst en gång per år. Om inte inkomstuppgift lämnas sker fakturering enligt maxtaxa
-
Förskola/fritidshem - uppsägning av plats
Här kan du som vårdnadshavare om säga upp ditt barns förskole- och fritidshemsplats på de kommunala förskolorna och fritidshemmen i Ovanåkers kommun, via vår e-tjänst .
Avgift debiteras 30 dagar efter att uppsägning kommit in till Ovanåkers kommun.
-
Godkänd vikarie - tillgänglighet för timvikariat
Här registrerar du som är godkänd timvikarie din tillgänglighet för jobb.
Bygga, bo och miljö (21)
-
-
Ajourhållning av lägenhetsregistret. Småhus, flerbostadshus inklusive specialbostäder
Här ska fastighetsägare lämna förslag till kommunen om nya lägenhetsnummer.
-
Anmälan för bygglovsbefriade åtgärder
Med den här e-tjänsten kan du skicka in anmälan för bygglovsbefriade åtgärder.
-
Anmälan om eget omhändertagande av visst kommunalt avfall
Med den här e-tjänsten kan du anmäla om eget omhändertagande av visst hushållsavfall.
-
Anmälan om eldningsanläggning
Med den här e-tjänsten kan du skicka in en anmälan eldningsanläggning.
-
Anmälan om installation av värmepumpsanläggning
Med den här e-tjänsten kan du anmäla om installation av värmepumpsanläggning.
-
Anmälan om misstänkt matförgiftning
Har du blivit sjuk och misstänker att det beror på maten du köpt eller blivit serverad i Ovanåkers kommun?
Skicka en anmälan om misstänkt matförgiftning via vår e-tjänst.
-
Anmälan om nedgrävning av självdött eller avlivat hästdjur
Vill du gräva ned självdött eller avlivat hästdjur i Ovanåkers kommun?
Då ska du använda denna e-tjänst.
-
Ansökan om befrielse från skyldighet att överlämna kommunalt avfall till kommunen
Med den här e-tjänsten kan du ansöka om befrielse från skyldighet att överlämna kommunalt avfall till kommunen.
-
Ansökan om bygglov
Med den här e-tjänsten kan du ansöka om bygglov.
-
Ansökan om förhandsbesked
Med den här e-tjänsten kan du ansöka om förhandsbesked.
-
Ansökan om marklov
Med den här e-tjänsten kan du ansöka om marklov.
-
Ansökan om rivningslov
Med den här e-tjänsten kan du ansöka om rivningslov.
-
Ansökan om strandskyddsdispens
Om du vill bygga i närheten av hav, sjöar, åar, bäckar och liknande vattendrag måste du ansöka om strandskyddsdispens. Strandskyddsdispens kan även krävas vid bygglovsbefriade åtgärder.
-
Ansökan om utsträckt hämtningsintervall för slam från enskild avloppsanläggning
Med den här e-tjänsten kan du ansöka om utsträckt hämtningsintervall för slam från enskild avloppsanläggning.
-
Beställ tomtkarta
Med denna e-tjänst kan du beställa en tomtkarta över din fastighet.
Tomtkartan kan användas t.ex. då du behöver göra en situationsplan i ett ärende.
-
-
Klagomål om hälsoskydds- eller miljöproblem samt byggrelaterade problem
Miljö- och byggförvaltningen handlägger klagomål enligt miljöbalken samt plan- och bygglagen med syfte att undanröja olägenhet för människors hälsa eller skador på miljön.
Via denna e-tjänst kan du skicka in klagomål som hanteras utifrån miljöbalken och dess följdlagstiftning samt plan- och bygglagen.
Miljö- och byggförvaltningen handlägger klagomål enligt miljöbalken samt plan- och bygglagen med syfte att undanröja olägenhet för människors hälsa eller skador på miljön.
Via denna e-tjänst kan du skicka in klagomål som hanteras utifrån miljöbalken och dess följdlagstiftning samt plan- och bygglagen.
-
Klagomål på vilda djur
Med den här e-tjänsten kan du lämna in ett klagomål på vilda djur.
-
Lämna klagomål om brister i livsmedelshantering
Om du har klagomål på livsmedelshanteringen eller märkningen i en butik eller restaurang i Ovanåkers kommun kan du lämna in detta till miljö- och byggförvaltningen via denna e-tjänst. Det är också bra om du vänder dig direkt till livsmedelsföretaget.
-
Lämna yttrande/bemötande på klagomål som riktats till dig/din verksamhet
Om du har fått brev från Miljö- och byggförvaltningen med information om att ett klagomål har inkommit och riktats mot dig eller din verksamhet kan du skicka in ditt bemötande här
Kommun och politik (1)
-
Medborgarförslag
Har du en idé om att förbättra eller utveckla kommunen? Då kan du skicka in medborgarförslag (elektroniskt förslag) till Ovanåkers kommun.
Kultur och fritid (9)
-
Anläggningsbidrag
Bidraget är till för att stödja föreningar inom kommunen som äger och driver anläggningar/lokaler och som fritidsavdelningen bedömer angeläget för kommunen och/eller föreningen.
-
Bidrag till föreningar för kulturella aktiviteter/arrangemang
Bidrag till föreningar för kulturella aktiviteter/arrangemang ska ge föreningar, organisationer och andra grupper ekonomiska möjligheter att genomföra kulturprogram och att ge seriöst arbetande amatörgrupper möjlighet till publikkontakt. Bidraget ska även verka för ett mångsidigt utbud till olika delar i kommunen.
Bidrag till föreningar för kulturella aktiviteter/arrangemang ska ge föreningar, organisationer och andra grupper ekonomiska möjligheter att genomföra kulturprogram och att ge seriöst arbetande amatörgrupper möjlighet till publikkontakt. Bidraget ska även verka för ett mångsidigt utbud till olika delar i kommunen.
-
Bidrag till kulturföreningar
Syftet med bidraget är att skapa förutsättningar för ett variationsrikt utbud av kulturaktiviteter som ska vara tillgängliga för allmänheten. Verksamhet riktad till barn och ungdomar prioriteras.
-
Felanmälan trafik, utomhusmiljö, vatten och avlopp
Har du upptäckt fel eller brister på trafik, utomhusmiljö, vatten eller avlopp? Vi är tacksamma om du meddelar oss så att vi kan åtgärda dem så snart som möjligt.
Du kan också ringa in din felanmälan av gatubelysning till 070-385 71 63. För fel på övriga områden, ring 0271-574 44.
-
HelGe-biblioteken
HelGe-biblioteken är en tjänst där du kan söka böcker, skaffa lånekort, göra omlån och reservationer, läsa e-böcker, lyssna på e-ljudböcker och strömma film.
-
Kulturskolan
Se och hantera ditt barns eller dina kurser, scheman, instrument, aktiviteter m.m. hos Kulturskolan.
-
Sponsring av evenemang 2025
Här ansöker du om sponsring till ditt evenemang. För evenemang som genomförs i kommunen kan sponsring ges med 5 000 kr/evenemang (minst 200 besökare). För större nationella evenemang kan sponsring ges med 10 000 kr (minst 800 besökare). Löpande ansökningar under året tills budget uppnåtts.
-
Studieförbundsbidrag
Här kan studieförbund söka stöd från kommunen.
-
Utbildningsbidrag
Här kan du ansöka om bidrag för att delta i Ovanåkers kommuns utbildningstillfällen.
Näringsliv och arbete (21)
-
Anmälan kyltorn
Använd denna e-tjänst för att anmäla om kyltorn i Ovanåkers kommun.
-
Anmälan om att starta skola eller förskola
Vill du starta skola, förskola eller fritidshem i Ovanåkers kommun?
Då kan du använda denna e-tjänst för att skicka in anmälan till Miljö- och byggförvaltningen.
-
Anmälan om bassängbad eller annan badverksamhet för allmänheten
Använd denna e-tjänst för att anmäla om bassängbad för allmänheten i Ovanåkers kommun.
-
Anmälan om försäljning av folköl eller e-cigaretter och påfyllningsbehållare
Om du säljer folköl, e-cigaretter eller påfyllningsbehållare ska du anmäla det till kommunen. Om du säljer din butik eller slutar sälja folköl, e-cigaretter eller påfyllningsbehållare ska du anmäla det till kommunen.
-
Anmälan om hygienisk verksamhet där kniv eller hyvel dras mot hud t.ex. barberare
Använd denna e-tjänst för att anmäla om verksamhet där kniv eller hyvel dras mot hud t.ex. barberare i Ovanåkers kommun.
-
Anmälan om hygienisk verksamhet med fotvård, manikyr, akupunktur eller wet cupping (hijama)
Använd denna e-tjänst för att anmäla om fotvård, manikyr, akupunktur eller wet cupping (hijama) i Ovanåkers kommun.
-
Anmälan om hygienisk verksamhet med tatuering, piercing eller öronhåltagning
Använd denna e-tjänst för att anmäla om du vill starta tatuerings- eller piercingverksamhet i Ovanåkers kommun.
-
Anmälan om registrering av dricksvattenanläggning
Anmälan om registrering av dricksvattenanläggning.
Här registrerar du dricksvattenanläggning i offentligt eller kommersiellt syfte (tex. kommunalt vattenverk, dricksvatten från enskild brunn i en restaurang eller café).
-
Anmälan om registrering av livsmedelsverksamhet
Här anmäler du om du vill starta en livsmedelsverksamhet i Ovanåkers kommun.
Gäller även om du tänker ta över en befintlig livsmedelsverksamhet.Anmälan om registrering görs enligt artikel 6 i förordning (EG) 852/2004 samt LIVSFS 2022:8
-
Anmälan om solarieverksamhet
Använd denna e-tjänst för att anmäla om solarieverksamhet i Ovanåkers kommun.
-
Ansökan om serveringstillstånd
Om du vill servera alkohol måste du i de flesta fall ha serveringstillstånd, dessutom måste du även servera mat lagad från råvaror i lokaler som är lämpliga och säkra. För att få tillstånd krävs det också att du uppfyller lagens krav på ekonomisk och personlig skötsamhet.
-
Ansökan om tillstånd för tobaksförsäljning
Från och med den 1 juli 2019 krävs tillstånd för försäljning av tobak. Klicka på "till tjänsten" för att ansöka om ett tillstånd för tobaksförsäljning.
-
Erbjuda PRAO-plats
Nu söker vi företag och arbetsgivare som vill ge ungdomar en chans att upptäcka sin framtid
-
FÖR DIG SOM FÖRETAGARE
Här rapporterar du problem och störningar du stöter på i samarbetet med oss på Ovanåkers kommun. T ex bemötande, attityd, och liknande. Du kan också rapportera om du upplever att kommunen konkurrerar med dig och din verksamhet.
-
Kompetensinventering hos företagare
Det här är en e-tjänst som har skapats för att kompetensinventera företagen i Ovanåkers kommun. Svaren som skickas in blir ett underlag för Arbetsmarknadsenhetens arbete i att sysselsätta invånare i kommunen.
-
Kompetensplanering Ovanåkers kommun
Genom att du som arbetsgivare fyller i vår e-tjänst är du med och skapar en bild av hur kompetensbehovet ser ut och hjälper oss i vår planering av utbildningsinsatser.
-
-
Livsmedelsverksamhet - lämna uppgifter för riskklassning enligt ny riskklassningsmodell (FörRätt-version "icke-integrerad")
Här lämnar du uppgifter om din livsmedelsverksamhet. Miljö- och byggförvaltningen behöver uppgifterna för att placera verksamheten i rätt riskklass enligt Livsmedelsverkets nya riskklassningsmodell.
-
Radonmätningar - flerbostadshus
Här kan du som fastighetsägare redovisa radonmätningar i flerbostadshus
-
Registrering - Medelstora förbränningsanläggningar
Registrering av medelstora förbränningsanläggningar
-
Sök praktikplats
Här fyller du i din ansökan till praktikplats.
Omsorg och stöd (9)
-
-
Ansökan om riksfärdtjänst
Ansökan om riksfärdtjänst – särskild kollektivtrafik utanför Gävleborgs län
-
E-ansökan budget och skuldrådgivning (BUS)
Här kan du göra en e-ansökan och boka tid hos kommunens budget- och skuldrådgivare för
- Rådgivning
- Skuldsaneringsansökan
- Omprövning (behöver ej fylla i nedanstående)
- Överklagan (behöver ej fylla i nedanstående)
-
-
Meddelanden-Barn-och ungdomsenheten IFO
Kommunicera med din eller ditt barns handläggare på socialtjänstens barn-och ungdomsenhet.
-
Orosanmälan barn och ungdom
Här kan du anmäla om du misstänker att ett barn far illa. Denna e-tjänst är alltid öppen men kontrolleras endast under socialtjänstens ordinarie öppettider (helgfria vardagar 8.00-16.30).
Om e-tjänsten ej fungerar ring socialsekreterare via växeln 0271-57000 för att lämna din anmälan.
Vid akuta nödsituationer när det är fara för livet ska du ringa telefonnummer 112.Här kan du anmäla om du misstänker att ett barn far illa. Denna e-tjänst är alltid öppen men kontrolleras endast under socialtjänstens ordinarie öppettider (helgfria vardagar 8.00-16.30).
Om e-tjänsten ej fungerar ring socialsekreterare via växeln 0271-57000 för att lämna din anmälan.
Vid akuta nödsituationer när det är fara för livet ska du ringa telefonnummer 112. -
Orosanmälan vuxen missbruk
Om du känner oro för att en person far illa av missbruk (har problem med exempelvis alkohol, narkotika eller spel) kan du göra en orosanmälan till socialtjänsten via denna e-tjänst.
Denna e-tjänst är alltid öppen men kontrolleras endast under socialtjänstens ordinarie öppettider (helgfria vardagar 8.00-16.30).
Vid akuta nödsituationer när det är fara för livet ska du ringa telefonnummer 112.
Om du känner oro för att en person far illa av missbruk (har problem med exempelvis alkohol, narkotika eller spel) kan du göra en orosanmälan till socialtjänsten via denna e-tjänst.
Denna e-tjänst är alltid öppen men kontrolleras endast under socialtjänstens ordinarie öppettider (helgfria vardagar 8.00-16.30).
Vid akuta nödsituationer när det är fara för livet ska du ringa telefonnummer 112.
-
Tidsrapportering - Kontaktperson LSS
Du som är kontaktperson eller kontaktfamilj inom LSS kan med hjälp av denna tjänst tidsrapportera dina utförda uppdrag.
-
Tyck till om socialförvaltningen - lämna synpunkter, klagomål och beröm
Hjälp socialförvaltningen att bli bättre – vi vill veta vad du tycker. Synpunkter, klagomål och beröm ger oss värdefull information och möjlighet att förbättra verksamheten. Därför vill vi gärna att du berättar vad du tycker om de insatser vi utför och det bemötande vi ger.
Övriga e-tjänster (6)
-
Ansökan om grävningstillstånd
För att få gräva någonstans i Ovanåkers kommun krävs det tillstånd. Via denna e-tjänst kan du ansöka om tillstånd för att få gräva i kommunal gata.
-
Hyra allmän plats
I Ovanåkers kommun kan du hyra Öjeparken i Edsbyn för evenemang på allmän plats.
-
Hyra plats för torghandel
I Ovanåkers kommun kan du hyra plats för torghandel vid Södra torget i Edsbyn.
-
Intresseanmälan till medborgardialog
I denna E-tjänst kan du anmäla Dig om du är intresserad av att delta i någon av de medborgardialoger som socialtjänsten IFO anordnar.
-
Problem med inloggning Medvind
Den här e-tjänsten är enbart för anställda inom Ovanåkers kommun och gäller enbart inloggning mot Medvind. Frågor angående systemet Medvind hänvisas till lonhalsingland.se
Kommer du inte in i Medvind? Använd den här e-tjänsten så hjälper du IT att felsöka problemet med ditt konto. -
Rapportera förekomst av jätteloka/jättebalsamin
Rapportera förekomst av de invasiva arterna jätteloka och jättebalsamin.