Lotteritillstånd
Ska din förening arrangera ett lotteri? Då kan ni behöva ett lotteritillstånd. Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller och hur du ansöker om det.
Den 1 januari 2019 omreglerades den svenska spelmarknaden och en ny lag infördes – spellagen (2018:1138). Enligt den nya spellagen ansvarar kommunerna endast för så kallade registreringslotterier. All annan tillståndsgivning ansvarar Spelinspektionen (det som tidigare hette Lotteriinspektionen) för.
Ovanåkers kommun ansvarar för att besluta om registrering och ha tillsyn för lotterier som sker inom Ovanåkers kommun. Ansökningar för mer omfattande lotterier eller lotterier som bedrivs inom flera kommuner i länet hanteras av Spelinspektionen.
Aktuell information om lotteritillstånd
På Spelinspektionens webbplats kan du läsa mer om:
- vem som kan registrera sig för registreringslotteri
- vilka krav som ställs på registreringslotteriet
- vilka lotterier som inte behöver registreras
- hur länge en registrering gäller
- hur spelverksamheten ska bedrivas
- hur lotten ska vara utformad.
Vad är ett lotteri och vad är en tävling?
Om ett arrangemang avgörs av slumpen är det ett lotteri. Ett arrangemang som avgörs av ett prestationsmoment (till exempel att skriva en slogan, svara på kunskapsfrågor) är en tävling.
Vad kostar registreringen?
En registreringskostnad på 300 kr tas ut och betalas in vid beviljad ansökan.
Hur kontrolleras föreningens lotteri?
När en förening fått registrering utses en lotterikontrollant. Kontrollanten ska tillsammans med lotteriets kontaktperson, som föreningen utsett, komma överens om alla detaljer kring lotteriet innan lotteriet genomförs. Kontrollanten ska se till att lotteriet sköts på ett riktigt sätt och hjälpa föreningen med tips och råd. Lotteriets kontaktperson ska efteråt redovisa lotteriet till lotterikontrollanten.
Hur redovisar föreningen lotteriet?
När lotteriet är genomfört fyller kontaktpersonen i redovisningen och skickar den till kontrollanten. Om redovisningen kan godkännas skickar sedan kontrollanten in redovisningen till förvaltningen, via mejl kommun@ovanaker.se eller till Ovanåkers kommun, fritidsförvaltningen,
828 80 Edsbyn.
Hur ansöker föreningen om registreringslotteri?
Ansök genom denna e-tjänst. Förutom ansökan ska din förening också skicka in ett antal andra handlingar, exempelvis föreningens stadgar och årsmöteshandlingar, och utse en kontaktperson som är ansvarig för lotteriet. Vilka handlingar som ska bifogas framgår i e-tjänsten.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Grundläggande uppgifter
- Grundkrav
- Bilagor
- Ekonomisk plan
- Bekräftelse och information om behandling av personuppgifter
- Skicka in